Sviptur til Dolomitterne // Rejseguide

I starten af september var vi så heldige at deltage i et smukt dansk-italiensk bryllup. Brylluppet blev holdt i  de italienske Dolomitter beliggende i den italienske region Venedig. Hvilken fantastisk destination til et bryllup. Forestil dig et frodigt grønt bjerglandskab gemt i mystiske lette skyer. Ikke et almindeligt bjerglandskab, men et bjerglandskab med hvide bjerge. Bjerge som i fortiden blev skabt ved, at havbundens koraller rejste sig. Dette landskab satte den perfekte scene for et super smukt bryllup.

Da vi modtog invitationen var vi bekymrede for, om det ville blive for omkostningsfuldt at drage til Dolomitterne for et bryllup. Vi blev dog hurtigt enige om, at det var en forkert måde at anskue situationen på. Bevares, dolomitterne er en ganske bekostelig destination, men  værdien af et bryllup ved venner og familie kan og skal ikke gøres op i penge. Vi kombinerede derfor brylluppet med et par fridage og drog afsted på en enestående tur.

Som de passionerede “vandrere” min kæreste og jeg er, havde jeg sat næsen op efter de helt store hikingture i bjergene. Det viste sig dog hurtigt, at Dolomitterne er et ret ufremkommeligt sted at vandre.

Det er nemlig de færreste steder i Dolomitterne, hvor du kan vandre rundt i selve bjergene. Dertil er bjergene simpelthen for porøse. Det er de, fordi de består af gamle koralrev. Koralrev indeholder store mænger af kalk. Det gør bjergene både højtragende og smukke hvide, men også porøse og svære at bevæge sig rundt i.

Der gør dog ikke Dolomitterne til en mindre interessant destination – bare anderledes.

Vi boede i den lille by, hvor brylluppet skulle stå. Byen hedder Alleghe. Den består ikke af meget mere end et par forretninger, lidt hoteller og restauranter. Alligevel er byen fortryllende. Den er beliggende i en lille dal midt i Dolomitterne ved breden af en lille bjergsø, der er omkranset af de hvide tinder. Byen er gammel, og gaderne er belagt med store brosten. Alt sammen gør byen til skøn base for afslapning og gåture i den smukke omkringliggende natur.

I Dolomitterne er det et must at have egen bil (eller lejet) med. Der er nemlig ikke meget offentlig transport, og bilen er derfor din eneste transportmulighed. Når man har bilen med, giver det dog gode muligheder for at udforske Dolomitterne på egen hånd.

Vores første tur uden for Alleghe gik til byen Cortina, hvorfra vi hikede til Lago di Sorapiss.

Lago di Sorapiss

Lago di Sorapiss er en smuk tyrkisblå bjergsø, der ligger i 2300 meters højde for foden af bjerget Sorapiss. Bjergsøen er så tyrkisblå, at man næsten ikke tror sine egne øjne, når man ser den gengivet på billeder.

Min egen første tanke var da også – de billeder må da være redigeret. Det er de bare ikke. Søen er vitterligt den klare tyrkisblå farve, som billederne viser.

Søen ligger mellem bjergkæderne beliggende udenfor byen Cortina. Den eneste måde at komme derop er ved at hike.

Da vi ankom til Cortina, var vejret ikke med os. Det regnede voldsomt, og vi var bange for, at vi måtte opgive turen. Ligesom vi ankom til hikestartens parkeringsplads hørte regnen op. Vi tog derfor chancen og drog afsted.

Det er svært at finde danske eller engelske instruktioner omkring hiken, så vi var faktik ikke helt klar over, hvilken opgave vi havde begivet os ud på – vi havde dog forberedt os på lidt af hvert.

Hiken er ca. 5,5 km lang hver vej, fordelt på ca. 300 højdemeter. Det lyder umiddelbart ikke af meget. Hiken viste sig bare ikke at være for nybegyndere. Den er nemlig fyldt med stejle skrænter, der ender flere meter nede. Skrænterne var ikke afspærret, og flere steder løb små vandfald ned over bjergsiderne og hen over stierne. Værst var dog de halvrådne broer over nedstyrtede klippesider og de rustne trappetrin, der førte op af bjergsiderne. Kort sagt ikke en tur for børn. Når det så er sagt, er hiken ufatteligt smuk med flotte kig til de hvide bjerge, der tårner sig op ved siden af dig og naturligvis den uvirkeligt tyrkise bjergsø.

Da vi ankom til søen lå skyerne helt tæt ved overfladen, og vi kunne end ikke se, hvor søen endte. Det gav en mystisk og nærmest drømmende stemning. Lidt efter lidt drev skyerne dog videre, og søens flotte farver og breder foldede sig imponerende ud for øjnene af os.

Lago di Carezza

Lago di Carezza er kendt som Dolomitternes sø. Det er den, fordi det enorme dolomitbjerg Latemar spejler sig i søens krystalklare vand.

Søen går også under navnet regnbuesøen, da søen siges af reflektere alle regnbuens farver i sig. Til denne egenskab knytter sig også myten om havfruen og troldmanden. Den lyder sådan her:

I søen levede der for mange år siden en smuk havfrue. Byens lokale troldmand havde forelsket sig i hende. Hun var bare så sky, at ingen nogensinde havde talt med hende. Derfor forsøgte troldmanden at lokke hende frem ved at fremmane en smuk regnbue hen over søen. Havfruen kiggede op af søen for at nyde den smukke regnbue, men da hun fik øje på troldmanden, blev hun så bange, at hun forsvandt igen.

Troldmanden blev herefter så ulykkelig, at han knuste regnbuen og lod stumperne falde ned i søen. Det siges, det er derfor, at søen i dag reflekterer alle regnbuens farver.

Søen kan nås fra en kort hike eller i bil. Vi valgte naturligvis den korte hike. Hiken starter ved Hotel Adler Cerezza. Kryds vejen og gå forbi den lange bom, der spærrer vejen for biler. Hiken er på ca. 3 km. hver vej og har en stigning på ca. 200 meter. Stigningen ligger i starten af hiken, hvorefter resten af hiken går ad forholdsvis flade stier. Hiken går delvist gennem smuk nåletræsskov og delvist langs små hyggelige landeveje.

Ved ankomst til søen måtte vi sande, at søen ganske rigtigt er krystalklar. Den er så klar, at du kan se de planter, der vokser på bunden af den. Det er et betagende syn. Desværre var det så skyet den dag, vi var ved søen, at vi slet ikke kunne se det gigantiske bjerg Latemar, og dermed heller ikke spejlingen af det.

Dolomitterne er generelt en ganske enestående destination. Er du ikke til hiking, er der også et udvalg af smukke køreture, hvor du kan nyde den ene betagende udsigt efter den anden. Alternativt kan du parkere bilen og nyde en gåtur på et af de mange plateauer. Du kan lade dig fragte op til de fleste plauteauer i en af de mange kabelbaner. I dem kan du nyde landskabet oppefra – måske med en varm kop kaffe eller kakao i hånden.

Er du til afslappende byslentren, er Dolomitterne også fyldt med gamle små hyggelige byer. Byerne er tydeligt præget af Tyrol, med brændende kærlighed hængende i de mange træaltankasser, og på resturanterne serverer de såvel italiensk pasta og pizza som tysk snitzel og apfel strudel. Det giver en hyggelig og sjov kombination.

Tak fordi du læste med og god søndag!